Lezing 2 februari: Alweer een Sieraad voor de Stad.

Het eerste kwartaal 2018 verschijnt het boek ‘Alweer een sieraad voor de stad’. Het rijk geïllustreerde boek beschrijft de periode tot 1927, het jaar waarin Eduard Cuypers stierf. Tegelijkertijd wordt ook het boek ” Architectuur met Vlag en Wimpel”  uitgegeven. Rond de publicatie van beide boeken wordt een lezingencyclus georganiseerd, waarin de auteur Obbe Norbruis meer zal vertellen over de  verrassende ontdekkingen over de bouwwerken van deze architect.

De eerste lezing op 2 februari 2018 heeft als onderwerp het Indische oeuvre van Ed.Cuypers en stijlontwikkelingen in de Oost.

Het bureau van Eduard Cuypers in Amsterdam en Hulswit-Fermont in het toenmalige Batavia, was de meest productieve architectencombinatie in het vooroorlogse Indonesië. Dat het bureau van Eduard Cuypers de bakermat was van de meeste Amsterdamse School architecten is bekend, maar dat het in samenwerking met Hulswit-Fermont in Nederlands Indië talloze gebouwen tot stand bracht, weten weinigen.

Obbe Norbruis dook in het verleden van beide bureaus en de ontwerpers en deed verrassende ontdekkingen over de bouwwerken, hun ontstaansgeschiedenis, de mensen daarachter en hun ontwerpopvattingen.  Daarover zal Obbe Norbruis een lezing houden, die door Radboud van Beekum wordt geïntroduceerd. Gerrit Vermeer zal daarop reageren.