Culturele ANBI status toegekend

De belastingdienst heeft besloten om de Stichting Hulswit Fermont Cupers met ingang van 1 januari 2018 de ANBI status te geven. Dat betekent dat de stichting vanaf die datum wordt aangemerkt als een algemeen nut beogende instelling. Daarmee mogen periodieke giften worden afgetrokken van de belasting. Omdat de stichting ook is aangemerkt als culturele ANBI-instelling mogen bedragen tot € 5.000, zelfs worden afgetrokken voor 125% in plaats van voor 100%. Meer informatie vindt u op onze pagina donaties/ANBI.

Presentatie Probus Amsterdam

Op 4 juli heeft Obbe Norbruis een presentatie gehouden over zijn boeken: Alweer een Sieraad voor de Stad en Architectuur Met Vlag en Wimpel. De bijeenkomst werd goed bezocht en de reacties waren bijzonder positief.
“Gisteren was Obbe Norbruis te gast bij de PROBUS waar ik bij hoor. …  Obbe bleek een zeer interessant verhaal voor ons te hebben. De man is een boeiend spreker waar met aandacht en genoegen naar geluisterd werd. Ik heb zijn boeken inmiddels in huis, maar had me er nog niet aan gewaagd. Dat gaat nu veranderen! ” (Jaap Swart)

Privacybeleid

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking, een nieuwe EU-verordening die betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens. Uw privacy is belangrijk voor ons en daarom willen we u graag informeren over ons privacybeleid. In het verleden heeft u zich ingeschreven voor een van onze symposia of als vriend van de Stichting en hebben wij uw contactgegevens ontvangen om u op de hoogte te houden van nieuws over de Stichting Hulswit Fermont Cuypers. Wij zouden dit graag blijven doen.

Wij zijn in het bezit van uw contactgegevens (voornaam/initialen, achternaam, e-mailadres en in sommige gevallen ook adres). Wij hebben uw mailadres opgenomen in ons mailingsysteem. In het kader van de nieuwe privacywetgeving (AVG) zijn wij verplicht om u te wijzen op de mogelijkheid dat wanneer u geen nieuws meer van ons wilt ontvangen.

Als u af en toe nieuws wilt blijven ontvangen hoeft u geen actie te ondernemen. Wilt u dat wij uw naam verwijderen, laat het ons dan per mail weten.

Wij zullen zorgvuldig met uw gegevens omgaan en deze alleen gebruiken om u op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en activiteiten van de Stichting Hulswit Fermont Cuypers. Wij delen geen gegevens met derden.

Architectuur met vlag en wimpel

Het werk van Fermont-Cuypers in Nederlands-Indië en Indonesië 1927-1957. “De dingen veranderen en wij veranderen mee”, was hun devies. Opstanden braken uit in de kolonie, de crisis volgde, maar bij Fermont-Cuypers bleven ze stoïcijns ontwerpen: scholen, kerken, villa’s en kantoren. Allemaal gebouwen waarop de Nederlandse vlag wapperde. Op feestdagen van het Koninklijk Huis kwam daar een wimpel bij. Nationalisme zegevierde wereldwijd. Eind jaren dertig was de crisis ook voor bureau Fermont-Cuypers voorbij. Ze ontwierpen ziekenhuizen, hoofdkantoren, hotels, ja zelfs een passagiersterminal. Lees verder

Alweer een sieraad voor de stad.

Alweer een sieraad voor de stad
Het werk van Ed. Cuypers en Hulswit-Fermont in Nederlands-Indië 1897-1927

Met grote vanzelfsprekendheid kwam het ene gebouw na het andere tot stand in Nederlands-Indië. Kranten schreven telkens jubelend van ‘een sieraad voor de stad’. De man daarachter was Eduard Cuypers (1859-1927). Rond 1900 behoorde hij met zijn bureau tot een van de meest gevierde architecten in Nederland. Door nieuwe opvattingen in de architectuur kreeg hij het op den duur moeilijk in Nederland en met het verstrijken der jaren werd hij vrijwel doodgezwegen. Werkend vanuit Amsterdam verlegde hij daarop zijn werkterrein deels naar Nederlands-Indië waar, in samenwerking met Marius Hulswit (1862-1921) en Arthur Fermont (1882-1967), talloze gebouwen tot stand kwamen. Vele daarvan bestaan nog, Indonesië is er trots op.